tirsdag, september 10, 2013

Valget

Så er valget over, og det ser, som de fleste ventet, ut til å bli et regjeringsskifte. Jeg stemte som vanlig rødgrønt, og er naturligvis skuffet over resultatet. Men, det er mye å glede seg over, tross alt. FrP mistet hele 12 mandater, noe som er ekstremt gledelig. Og hva mer er, Høyre og FrP fikk ikke nok oppslutning til å danne en blåbrun yolo-regjering. De er nødt til å ha med seg enten KrF eller Venstre, eller begge. KrF kan jeg styre meg for, Venstre kan jeg saktens tolerere. For hva er det egentlig de vil? Det har jeg ikke helt fått med meg. Og så heter de Venstre, men er litt på høyresiden? Umulig! Her før i dag begynte jeg å tenke på Høyre som en golfer, FrP som en råner, KrF som en tensingentusiast og Venstre som en - hmm... Jeg finner ingen representativ klisjè. Uansett, de to småpartiene vil kanskje klare å sabotere det hele noe. Jeg gleder meg til de skal begynne å krangle om oljeutredning i Lofoten/Vesterålen/Senja. Det betyr derimot ikke at jeg er "fan" av noen av dem. De vil etter alt å dømme, for sin egen maktkåthets skyld, bidra til å bringe FrP i regjering, noe som rett og slett er utilgivelig. Og, hva er greia med disse kristenkonservative, høyrevridde fjompenissene som stemmer FrP? Hvordan var det de klarte å lure dere? Hvordan har dere tenkt at FrP skal stoppe avkristningen (i deres øyne) av landet? Gjennom billigere alkohol, tobakk og bensin? Mer gambling og prostitusjon? Hvor legger nestekjærligheten i å bremse innvandringen? Bremse bistanden til fattige land? Jeg klarer overhodet ikke å se logikken i at folk påstår å være opptatt av å "gjøre mot andre hva du vil at de skal gjøre mot deg" kan gi sin stemme til en sånn gjeng med vettskremte, egoistiske sutrepaver. Er de virkelig så inni granskauen redde for at Norge skal bli en muslimsk stat at de setter til side alt annet? Fordi de er redde?

Og så påstår FrP at norsk kultur er truet. Hvordan vil de så redde denne dyrebare kulturen vår? Jo, ved å kutte alle subsidier til de som utøver den, det være seg utøvende kunstnere eller gårdbrukere (landbruket er en viktig del av kulturarven). Eller ved å oppløse sametinget? Fjerne nynorsken? Og gjennom det fremme en skriftform som i langt høyere grad enn nynorsken er et resultat av utenlandsk påvirkning? Har dere glemt hvordan dere skjelver i buksene av alt som ikke er rotekte norsk? Hvordan VÅGER dere å påstå at DERE skal redde norsk kulturarv? Kaller dere en forfekting av danseband, titanofestival og dugnadsdrevet kulturskole en god idè for å bevare kulturarven? I have a cunning plan, mylord.. Nei. Dere er tvert imot en trussel mot alt som er bra med landet og kulturen vår.

Vel. Det blir spennende fremover. Heldigvis liker Høyrefolk det som jeg driver med, så forhåpentligvis blir det ikke så altfor ille. Jeg er nok, i likhet med de fleste andre, spent på hva som kommer til å skje. Tiden vil vise.