tirsdag, mai 01, 2007

Musikkhistorie

Hadde opprinnelig planlagt å skrive om musikkhistorie i denne posten. Det skal jeg også, men må bare fortelle om helgens aktiviteter. Jeg var med på veddugnaden til TSSG, Trondhjemsstudentenes speidergruppe, hvor jeg tidligere har vært med på to møter. De som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i å dra på tur av ymse forskjellige, friluftsrelaterte slag; det har det ikke blitt så altfor mye tid til dette skoleåret dessverre. Derfor var jeg veldig glad for at det viste seg at jeg hadde fri den helgen her, sånn at jeg kunne være med på tur. Speiderhytta deres ligger uti Selbu et sted, og var veldig koselig. Badstu var det der også, men den fikk vi ikke brukt, siden en del av dugnaden gikk ut på å bytte ut badstuinnredningen. Jeg fikk i oppgave å kløyve ved, noe jeg ble veldig glad for. Jeg elsker å kløyve ved. Det er skikkelig artig. Jeg kløyvde store mengder vedkubber, og etter noen timer merket jeg at det verket i hele kroppen, langt ut i fingertuppene, bokstavelig talt. Ble litt bekymret med tanke på Vårkonserten til Symforch dagen etter, men det gikk bra. Alt i alt var det utrolig bra å dra på speidertur igjen, ganske lenge siden sist. Når jeg flytter til Stavanger, kommer jeg ikke til å ha noen musikkrelatert hobby, tror jeg. Har tenkt å finne en turgruppe eller noe. Ikke nødvendigvis en speidergruppe, det viktigste er at jeg får dratt på tur, sammen med andre folk enn de jeg er sammen med til vanlig. Helst så ofte som mulig. Spilling blir det helt sikkert nok av likevel.

Så var det den musikkhistorien. Musikkhistorie II. Har en oppgave som skal leveres nå på fredag. Skal skrive om Vårofferet av Stravinsky. En grei oppgave, tenkte jeg. Vårofferet av Stravinsky er jo noe av det barskeste som er komponert. Herregud som jeg elsker det stykket. Det er bare så vanvittig kult. Men jeg vil ikke skrive oppgave om det. Jeg vil lytte. Eller spille det. Forhåpentligvis får jeg sjansen en gang. Men skrive oppgave? "Plasser Igor Stravinskijs Le sacre du printemps (The rite of spring) i en musikkhistorisk kontekst." Hva pokker betyr musikkhistorisk kontekst? Jeg gleder meg til høsten, å komme bort fra sånt samfunnsvitenskapelig språkjåleri. Eller, helt unna slipper jeg vel neppe, men det blir vel forhåpentligvis mer musikk og langt mindre vitenskap. Jeg valgte ikke musikk fordi jeg elsker å skrive om det. Jeg valgte musikk fordi jeg elsker å spille. Og å lytte. Som vanlig sliter jeg med å komme i gang. Riktignok skal ikke oppgaven leveres før fredag, men det hadde vært fint å til en forandring komme i gang tidlig. I hvert fall litt tidlig.