tirsdag, juli 08, 2008

Sommerferie

Lenge siden jeg har skrevet her, syns det er litt tiltak egentlig. Men nå har jeg omsider havnet her inne igjen, så jeg får prøve å få krotet ned noen linjer.

Akkurat nå har jeg ferie, og trives til dels svært godt med det. I begynnelsen var jeg litt rastløs, brukte en del tid på å venne meg til å bo hjemme igjen, men nå går det greit. Begynt å sitte utenfor døren å lese tegneserier, drikke te, høre vinden suse i trærne, fuglesang etc. Det funker ganske greit. Naturligvis får jeg ikke øvd så mye som jeg hadde tenkt, og jeg er stygt redd for hvordan Mahler 7. kommer til å gå på Elverum. Og alle de andre, som jeg ikke engang har sett på. Enda. Det er jo fortsatt en god stund igjen. Men det er så mye! Det må være bortimot en kilo papir til sammen. Forøvrig har jeg hørt mye på Mahler 7., og begynt å like den ganske godt. Jeg visste jo at den var kul. Hørte den med TSO i fjor vår. Mahler er ikke så dum. Men han slår naturligvis ikke Carl Nielsen. Gode gamle Nielsen. 5. symfonien hans. Herre. Herre opp og i mente.

I dag fikk jeg det innfallet at jeg skulle sette på en fiolinsonate av Beethoven. Valget falt på no. 7 i c-moll. Og den viste seg å være utrolig fin! Fikk nesten litt lyst til å spille den. Men før det har jeg lyst til å prøve meg på Roxanas sang av Szymanowski. Det er et av de fineste stykkene jeg har hørt for fiolin. Hvis jeg noen gang klarer å få tak i notene, da.

Ellers har jeg lånt en etter min mening temmelig god fiolin. Jeg fikk låne den av en fiolinmaker fra Trondheim som jeg traff på Landskappleiken på Oppdal. Jeg prøver å skaffe meg litt erfaring i å prøve nye instrumenter. Har bestilt en annen fiolin som er klar i desember en gang, og innen da vil jeg helst ha skaffet meg litt peiling på forskjellige instrumenter. På Landskappleiken var det forresten ganske kult. La merke til et par svært dyktige hardingfelespillere. Utrolig morsomt å høre. Samtidig forsto jeg hvor sinnsykt jeg suger i å spille hardingfele. Om jeg skal komme noen vei, burde jeg prøve å få lært av noen. Men hvor mange hardingfelespillere bor det i Stavanger egentlig? Foruten Klasse A hardingfele var det utrolig morsomt å se Klasse A lausdans. Det var helt sinnsykt. Det er de greiene hvor en fyr i bunad sparker hatten av en stokk holdt oppe av en dame i bunad, akkompagnert av en hardingfelespiller i valgfritt klesplagg. Maken til kroppsbeherskelse har jeg bare sett hos turnere i OL og denslags.

For et par dager siden var jeg og faren min på kanotur i Vassfaret. Lite fisk. Denne gangen var unnskyldningen at det var for varmt i vannet. Men det var en fin tur likevel. Fint vær. Og jeg leste Doppler av Erlend Loe. Ettersom den handler om en fyr som bor ute i skogen i telt, føltes det veldig riktig å lese denne boken i et telt i skogen.