fredag, mars 28, 2008

Grieg

I går kveld var jeg på en veldig fin konsert, de som spillte var fiolinlæreren min, Jan, og pianisten Sigurd Slåttebrekk. Begge to imponerte meg stort, og dermed ble dette en av konsertene jeg virkelig er glad for at jeg dro på. Først spillte Sigurd Slåttebrekk tre småstykker av Grieg, nemlig Sommerfugl, Humoreske og Til Våren. Hver gang jeg hører slike småstykker av Grieg slår det meg hvor sinnsykt fin musikk det er, og at jeg ikke hører nok på sånn musikk. Spesielt likte jeg Til Våren. Deretter spillte han Ballade, som jeg også likte veldig godt, selv om jeg ikke fikk like mye ut av denne som de tre første, ettersom jeg ikke kjente den så godt. Og Sigurd Slåttebrekk. For en pianist. Jeg var målløs. Fantastisk. Så var det tid for Griegs fiolinsonate i C-moll, som jeg også likte veldig godt. Dette er musikk som alle fiolinister burde kjenne til, noe jeg ikke gjør. Jeg er litt slapp når det gjelder fiolinsonater, egentlig. Har igrunnen litt problemer med den sjangeren. Men som sagt, jeg likte den veldig godt, og heldigvis spillte Jan bra. Ikke at jeg hadde forventet noe annet, men det ville jo vært litt uheldig hvis fiolinlæreren din spillte skikkelig dårlig. Vel. Det gjorde han altså ikke. En meget bra fremføring, med det udefinerbare "lille ekstra". Jeg var veldig imponert. Bra konsert.

1 Comments:

Blogger Mats Roar said...

Grieg sine fiolinsonater burde du sjekke ut bedre, de er ganske kule alle sammen!
Fiolinlæreren min har nettop spilt alle sammen på samme konsert...

4:02 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home