fredag, desember 24, 2010

Mørkets hjerte

Jeg har nettopp fullført en tegneserieversjon av Joseph Conrads' berømte roman "Mørkets hjerte", og kan konstatere at den fungerer særdeles dårlig som julehefte. Tror jeg satser på Vangsgutane istedet.

Det er ikke det at jeg egentlig har gått inn for å lese Mørkets hjerte som et julehefte, det er heller det at det først er nå jeg har hatt mulighet til å lese den. Egentlig skulle jeg helst hatt selve romanen. Tegneren har hengt seg altfor mye opp i ordet "mørke". Greit nok at historien er dyster, men hva er vitsen med å lage tegningene så mørke og utydelige at man knapt skjønner handlingen?

I dag er juleaften, og egentlig har jeg ikke tid til å sitte her og skrive. Jeg og far forsov oss temmelig kraftig i dag, så det blir nok en sen julemiddag. Mor har vært på jobb, og har overlatt ansvaret for julemiddagen til far og sønn. Spørs hvordan det går. Selv har jeg ansvaret for surkålen, noe jeg aldri har laget før. Det blir spennende.

Det er bikkjekaldt ute. Men jeg klager ikke. Kulde og snø betyr jo julestemning. Det er bare å fyre for harde livet. Utrolig deilig med jul og ferie. Bare ligge rett ut og dra seg. Det er helt fantastisk! I romjula har jeg og Reidar planlagt en båltur med kaffe, pølser, julebakst osv. Håper vi får gjennomført det. God jul!