lørdag, desember 19, 2009

Rakfisk

Nå har jeg vært hjemme noen dager, og det føles bedre og bedre. Jeg trenger alltid en liten akklimatiseringsperiode før jeg klarer å vende meg til å bo i samme hus som foreldrene mine igjen. Foreløpig har jeg ikke foretatt meg stort, annet enn å fyre i ovnen, drikke te og lese bøker og tegneserier. Torsdag var jeg en liten tur til det faste bålstedet mitt, og gjorde opp et fantastisk bål. Fant tyri av nokså bra kvalitetet, og klarte uten videre problemer å tenne bålet - med kun èn fyrstikk! Så ble jeg sittende en to-tre timer og drikke kaffe, spise medbrakt julebakst (sirupsnipper og serinakaker) og tenke på alt og ingenting. Da det var på tide å dra hjem, streika naturligvis hodelykta, og jeg måtte tumle meg hjem i mørket. Skal innrømme at det er ting jeg syns er morsommere enn å famle i blinde mitt i svarteste skogen om kvelden, men jeg kom meg hjem uten videre problemer.

Nå i kveld skal jeg og faren min kose oss (det vil vise seg) med rakfisk, denne fantastiske, urnorske delikatessen. Jeg spurte nylig "Du far, å e eggentle' rakfisk førr någgå, råtten fisk?", hvorpå han snurt repliserte "Åneidu, den e gjæra!". Selv ser jeg egentlig ikke helt forskjellen på gjæring og forråtnelse. Men vi får se. Det kan jo være godt.