søndag, oktober 24, 2010

Salzburg del 2

I den tiden jeg har värt her (det begynner aa närme seg en maaned), har jeg gjort enkelte observasjoner. Her en de:

- I Österrike selges presskanner. Imidlertid selges det kun hele bönner og filtermalt kaffe.
- Paa kafeer faar man ikke vanlig kaffe. Ber man om vanlig kaffe faar man noe som heter (hvis jeg ikke husker feil) americano, det vil si espresso med vann i. Det smaker som det höres ut. Som pulverkaffe
- Kjöttet man faar kjöpt i butikkene er i mange tilfeller en del billigere enn i Norge. I tillegg er kvaliteten i mange tilfeller en hel del daarligere enn i Norge.
- Melka man kjöper i butikken er veldig god.
- Eggene er faktisk litt dyrere enn i Norge, men smaker ikke bedre av den grunn (ei heller daarligere).
- Paa brödmarkedet er det surdeigsbröd som dominerer, og de har en litt uvant smak, men hvis man er villig til aa betale litt mer, er kvaliteten paa bakverket svärt god.
- Vanlige matbutikker selger det som er karakteriseres som polvarer. Om det er derfor de stenger 19:30 paa hverdager og 18:00 (!) paa lördager vet jeg ikke.
- Salzburg er en by hvor turistene florerer. De liker aa gaa veldig sakte, og sperre veien for deg i store klynger. Hvis de ikke har hodet i skyene, har de hodet i et kart eller i et kamera. Om de mot formodning skulle se at du har det travelt og vil forbi, flytter de seg ikke.
- Salzburg har et uant antall gamle bygninger, kirker, slott osv, og alle sammen ser de ut til aa väre av stor historisk betydning.
- En vanlig lördagskveld paa byen skiller seg svärt lite ut fra Norge. Man kan se og höre nöyaktig den samme knuffingen, ropingen, skrikingen, ravingen, flaskeknusingen som hjemme. Den eneste forskjellen er kanskje at de fortsatt er lov aa röyke inne paa de fleste utesteder. Urk.. Men, heldigvis finnes det röykfrie rom ogsaa.
- Fjellene som omkranser byen er veldig store og höye, og spesielt naar de er dekket av snö, er de svärt vakre aa se paa.
- Det regner en del her, men sjelden i store mengder. Imidlertid regner det lenge. Stabilt innlandsklima.
- Fisk faar man kjöpt i vanlige butikker. Den koster skjorta.
- Universität Mozarteum, hvor jeg er utvekslingsstudent, er rett og slett en veldig, veldig bra skole. Og det er bra, ettersom jeg skal väre her i to semestre.
- Det er konserter hele tiden, overalt. Og alle jeg har värt paa, har holdt svärt höy kvalitet. Studentbillettene er noe dyrere enn jeg er vant til, men de er definitivt verdt det.

Saann. Det var det. Om en knapp uke drar jeg en snartur hjem, noe jeg gleder meg til. Först et par dager hjemme, deretter Jacob von der Lippe-samling i Oslo, med paafölgende konsert i Ridehuset paa Akershus Festning. Det blir knallbra.